Oavsett om du är din egen coach eller följer ett online-träningsprogram (eller tränar helt på känsla, för den delen) så utgör ’self-accountability’ en stor pusselbit. Ordet saknar en perfekt svensk översättning, men ’självansvar’ får duga. För löpare/idrottare handlar det om att aktivt ta ansvar för den egna träningen och faktiskt se till att man gör jobbet som krävs för att nå ens mål.

För att hjälpa dig att upprätthålla motivationen, ta det där ansvaret och hålla dig på rätt bana mot dina mål – utan att ha en personlig coach – så har vi satt ihop en liten lista med fem saker att fokusera på.

Definiera dina mål

Vad vill du uppnå? Kanske springa ditt första 50k-lopp, slutföra ett maraton på en viss tid eller helt enkelt bli snabbare överlag? Skriv ner ditt/dina mål. För vidare läsning på temat, klicka vidare till detta inlägg: Hur man sätter ett löparmål och faktiskt fullföljer det: en steg-för-steg-guide.

Sätt volymmål för varje enskild vecka

Dela upp din träningsplanering i mindre, uppnåeliga milstolpar, som till exempel målvolymer per vecka. Bestäm den sammanlagda distansen (eller tiden) som du vill springa varje vecka för en månad i taget, och glöm inte bort att fira varje gång som du har nått målet för en enskild vecka.

Inkludera ett återkommande pass

För att hela tiden hålla koll på din utveckling är det smart att köra samma pass återkommande, säg en gång i månaden. Det kan handla om en viss distans som du kör med samma upplevda ansträngningsgrad, eller ett utvalt intervall- eller backpass. Genom att upprepa samma pass varje månad kan du tydligt se förbättring både med avseende på fart och uthållighet över tid, vilket i sin tur agerar en kraftfull injektion för motivationen.

Logga din träning

Att hålla koll på din träning och utveckling spelar en nyckelroll när det kommer till att upprätthålla motivationen och kunna göra eventuella nödvändiga justeringar. Vi uppmuntrar till att man manuellt loggar löppassen, det vill säga antingen knattrar ner detaljerna på ett tangentbord eller skriver ner dem med en penna. Om du för närvarande använder Strava eller liknande för att logga din träning, fundera på att åtminstone göra dina pass mer personliga genom att döpa om dem. Denna lilla detalj kan göra stor skillnad.

Bygg ett supportsystem

Omge dig själv med ett stöttande community! Detta kan spela en oerhört viktig roll i huruvida du håller dig på banan mot målet eller halkar av. Man kan gå med i en lokal löparklubb, engagera sig i Facebook-grupper, ta kontakt med andra genom Strava eller skaffa sig en löparkompis och se både motivation och dedikation skjuta i höjden.

Det är inte alltid lätt att bedriva den träning som man hade önskat. Livet kan ofta komma i vägen, och som småbarnsföräldrar med en snart 4-åring och snart 1-åring hemma vet vi precis hur klurigt pusslet kan kännas. Big time. Men – genom att försöka göra dessa fem saker så ger man sig själv i alla fall goda förutsättningar att kunna göra jobbet och i slutändan uppnå det där målet som hägrar.

👉 Nu är det din tur. Har vi missat något här? Håller du med om vikten av dessa fem områden? Vad gör du för att se till att din träning blir av?

Senaste inläggen

Bli en del av vårt community med
10 000+ löpare och anmäl dig till vår mejllista. 

Få mejl varje vecka med träningstips, insikter och motiverande löppass för att bli en starkare löpare.

Leave a COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}